tirsdag 29. april 2008

Skriveglede

Blogging viser seg å være nøkkelen til skriveglede for mange av elevene mine! De skriver i vei, mange med god kunnskap om både det ene og det andre. Man får faktisk stor innsikt i den skrivende eleven på denne måten. Når de får velge sjanger og tema selv, skriver mange av dem mye bedre enn de gjør ellers. Og ikke visste jeg at jeg hadde så mange humoristiske skribenter i mine rekker! Eller at hun kunne så mye om politikk, han så mye om fotografering og så videre, slik kunne jeg fortsette i det uendelige. De står jo vanligvis ikke i kø for å fortelle meg slike ting, og ikke strekker skoletimen til heller. Det er jo faktisk slik skriving vi skal utdanne dem til! Ikke mange kommer til å sitte med lyrikkanalyser i jobbhverdagen sin, men alle kommer til å måtte kunne uttrykke seg skriftlig og gode formuleringer kommer med mye skrivetrening. Ikke skrivetrening som oppleves som kjedelig og utføres av plikt, selv om det kanskje må til det også, men skriving som kommer som et uttrykk for at man har noe på hjertet som man ønsker å formidle videre. Det er det elevene mine gjør i bloggene sine, og jeg håper inderlig at de fortsetter med det også etter at skoleklokka har ringt sommeren inn dette skoleåret.

Ingen kommentarer: