lørdag 31. oktober 2009

Netvibes-It`learning og enklere oppgaveretting

It`s learning har akkurat kommet med oppgraderinger, blant annet er det nå mulig å integrere gmail. I tillegg kommer det flere oppgraderinger, som for eksempel en dra og slipp-funksjon og det blir mulig å omorganisere fagsidene mye etter eget ønske.

Det jeg ønsker aller mest, er at det skjer noe med blant annet den laaange veien til elevens oppgavesvar: Klikk inn på plattformen, klikk inn på faget, klikk inn på oppgaven, klikk inn på eleven, klikk inn på … Puhhh! Og når oppgaven er ferdig rettet, bli man jammen spurt om man vil lagre den. Altså; Jeg har sittet i mellom en halvtime og førti minutter og rettet en oppgave og så er det spørsmål om jeg vil lagre den? Den gamle versjonen ligger jo tilgjengelig uansett. Og så er det på`n igjen med ”last opp fil”. Er det ikke mulig å gjøre noe med det?

Jeg drømmer om at elevene sender inn oppgavene sine som vanlig, men at jeg får besvarelsene opp i noe som likner et worddokument, og når jeg er ferdig med å rette en elevoppgave, lagres den automatisk.

Jeg drømmer også om en slags Netvibes-It`s learning, der jeg får informasjon om hver elev på (nesten) samme måte som jeg får inn det jeg abonnerer på i Netvibes. Da behøver jeg ikke klikke en eneste gang. Nedenfor følger en liste over det jeg mener må stå oppført på hver elev:

  • · oversikt over elementer i arbeidsmappa (elevens personlige arbeid)
  • · karakterbok med de kommentarene jeg har lagt ved besvarelsen
  • · hvilke oppgaver eleven ikke har levert
  • · fravær (i faget når det ikke gjelder kontaktelever, totalfravær og fagfravær for kontaktelever)
  • · anmerkninger (for kontaktelever)
  • · varsler eleven har fått

De
t er helt sikkert mye annet som også kunne stå på lista, men det er viktig at den ikke blir uoversiktlig.

Jeg er helt sikker på at det er mulig for It`s learning å oppfylle ønskene mine og derfor går årets ønskeliste til Bergen!

Bilde: Kelley Mari, Flickr



Ingen kommentarer: